Witamina d

Witamina D – zdrowie zaprogramowane przez Słońce

Witaminy są jednym z niezbędnych elementów dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Chociaż w praktyce nie pełnią funkcji odżywczej, to są niezastąpionym regulatorem prawidłowego funkcjonowania całego ciała. Człowiek, nie licząc śladowych ilość witamin z grupy B, PP i K, nie potrafi samodzielnie wytwarzać witamin. Poza jednym wyjątkiem. Jest nim witamina D.

Ludzki organizm nie wytwarzaj jednak witaminy D sam z siebie. Żeby cały proces wytworzenia witaminy D mógł w naszym organizmie zajść, musimy zdać się na światło słoneczne, ponieważ to ono jest jedynym aktywatorem całego procesu. Biorąc pod uwagę nasz klimat i położenia geograficzne, na samym słońcu polegać nie możemy. Na szczęście istnieją również zewnętrzne źródła witaminy D.

Witamina D – źródło i występowanie

Jak już wiadomo niezbędnym warunkiem potrzebnym do wyprodukowania witaminy D jest wystawienie skóry na promieniowanie słoneczne. Żeby człowiek wytworzył w swoim organizmie jej odpowiednie stężenie, musi wystawić na słońce 40 procent ciała, nie posmarowanego żadnym filtrem ochronnym. Mogą to być plecy lub dekolt. Kremy z filtrem UV praktycznie uniemożliwiają produkcję witaminy D na bazie ekspozycji skóry, na promieniowanie ultrafioletowe.

witamina dW Polsce okres, w którym słońce jest na tyle mocne, że możemy samodzielnie produkować witaminę D, trwa od kwietnia do września. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, co sprzyja jej magazynowaniu. Człowiek może zmagazynować w organizmie witaminę D w ilości starczającej na dwa miesiące.

Innymi, naturalnymi źródłami witaminy D są przede wszystkim ryby morskie, głównie węgorz, śledź i łosoś. Witamina D w różnych ilościach, znajduje się również w mleku, przetworach mlecznych i jajach. Zbilansowana dieta, bogata w te produkty oraz zapewnienie skórze dostępu do słońca na ok 20 minut dziennie przez okres letni, może zapewnić naszemu organizmowi optymalną ilość tej niezwykle ważnej i potrzebnej dla prawidłowego funkcjonowania witaminy.

Czy wiedziałeś jak ważna jest witamina D?

Jej funkcja to regulacja wchłaniania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, oraz zapewnienie odpowiedniego balansu obu związków w organizmie. Proces ten zapewnia odpowiednią mineralizację kości.

Witamina D chroni dzieci przed krzywicą, a dorosłych przed osteoporozą i osteomalacją – co jest praktycznie tym samym co krzywica. Oprócz tego zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krążenia, chroni przed chorobami serca i rakiem, pomaga zachować szczupłą sylwetkę.

Osoby z niedoborem witaminy D cierpią na choroby:

  • przyzębia,
  • bóle kostno-stawowe,
  • brak apetytu,
  • niesmak i pieczenia w ustach i gardle,
  • biegunki, bezsenność,
  • zaburzenia widzenia.

Przedawkowanie witaminy, które zdarza się z powodu przyjmowania zbyt dużej ilości suplementów, jest również szkodliwe dla zdrowia. Objawami hiperwitaminozy są bóle głowy i oczu, swąd skóry, potliwość, wymioty, biegunka, senność, wzmożone oddawanie moczu, utrata apetytu.

Zbyt duża ilość witaminy D powoduje odkładanie się wapnia w tkankach, głównie w sercu, tętnicach i nerkach. Może to doprowadzić do zaburzenia pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego. W przypadku nerek i pęcherzyka żółciowego, mogą powstać kamienie.

Przedawkowanie wiąże się najczęściej z przyjmowaniem zbyt dużej ilości suplementów, w których skład wchodzi witamina D. Dlatego najlepszym sposobem absorpcji witaminy D jest wykorzystywanie naturalnych źródeł jej występowania. A przede wszystkim umożliwienie naszemu ciału, jej samodzielnej produkcji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *